To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Kia Rio - Klub Polska

Wewnętrzne - Radar.

Chosse - 2018-05-12, 09:53
Temat postu: Radar.
Mam pytanie do właścicieli RIO IV z opcją z radarem. Czy pokazuje on Wam wskazania zbyt bliskiego podjechania do samochodu poprzedzającego lub czy ktoś z Was miał okazję skorzystać z hamowania awaryjnego?
Mam wrażenie, że u mnie coś jest nie tak z tą funkcją. Miałem 2 sytuacje wymuszenia pierwszeństwa/zajechania drogi na moim samochodzie i nic. Gdyby nie odp. reakcja (moja) byłoby klepanie samochodu.
Jedynym komunikatem, który widziałem może 2 razy to info o zabrudzeniu radaru śniegiem.

Pytam gdyż na YT jest włoski film z testu RIO gdzie funkcja ta zatrzymuje samochód. Tak samo test na gwiazdki - jazda za dmuchaną atrapą samochodu - nasza RIO zwalnia automatycznie.

Mr_Ozi - 2018-05-13, 17:16

U mnie działa i to doskonale. Powiedziałbym - nawet za dobrze. :) Musiałem zmienić sposób jazdy.

Miałem conajmniej trzy zadziałania systemu i dodatkowo dwa alarmy. 2 razy szybko zbliżałem się do samochodów sygnalizujących skręt w prawo i system ocenił to jako zagrożenie. Dwa razy na autostradzie pojazd przede mną gwałtownie zachamował - raz system mnie uprzedził i rozpoczął hamowanie, raz mnie tylko ostrzegł.

Raz zablokował mi wyprzedzanie, gdy miałem na przeciwległym pasie traktor, jakieś 250 - 300 m przed sobą. Zdziwiłem się jak zawisłem na pasach.

Może musisz zmienić czułość systemu w opcjach pojazdu.

Rafael - 2018-05-13, 18:15

Mr_Ozi napisał/a:
Raz zablokował mi wyprzedzanie, gdy miałem na przeciwległym pasie traktor, jakieś 250 - 300 m przed sobą. Zdziwiłem się jak zawisłem na pasach.

Co prawda nie mam tego systemu, ale jeśli działa tak jak mówisz, to od razu bym zgłosił reklamację. Dobrze, że to był traktor, a nie auto jadące z przeciwnego kierunku, bo mogło by się to nie skończyć dobrze...

Chosse - 2018-05-14, 14:40

Czułość mam najwyższą i nic... chyba zakończy się to wizytą w serwisie.
Dzięki

Mr_Ozi - 2018-05-14, 15:16

Rafael napisał/a:
Mr_Ozi napisał/a:
Raz zablokował mi wyprzedzanie, gdy miałem na przeciwległym pasie traktor, jakieś 250 - 300 m przed sobą. Zdziwiłem się jak zawisłem na pasach.

Co prawda nie mam tego systemu, ale jeśli działa tak jak mówisz, to od razu bym zgłosił reklamację. Dobrze, że to był traktor, a nie auto jadące z przeciwnego kierunku, bo mogło by się to nie skończyć dobrze...


Nie ma czego reklamować. Działa dobrze. To że jest czasami nadopiekuńczy - trudno. Ale nie wyobrażam sobie następnego samochodu bez tego systemu. Serio.

Co do opisanego wydarzenia - słowa nie oddadzą całej sytuacji. Ja wyskoczyłem z zakrętu (90 km/h) przede mną wolno jechała L-ka (ruszyła?), z przeciwka jechał traktor. Gdyby to była osobówka (jadąca z dopuszczalną prędkością) - byłoby niebezpiecznie. Dlatego radar zadziałał (choć jako kierowca stwierdzam - niebezpieczeństwa nie było). Te systemy mają problem z oszacowaniem prędkości pojazdu z naprzeciwka i trzeba o tym pamiętać.

Mr_Ozi - 2018-05-14, 15:17

Chosse napisał/a:
Czułość mam najwyższą i nic... chyba zakończy się to wizytą w serwisie.
Dzięki


Albo jeździsz bezpiecznie i spokojnie. :cool:

Rafael - 2018-05-14, 18:27

Mr_Ozi napisał/a:
Te systemy mają problem z oszacowaniem prędkości pojazdu z naprzeciwka i trzeba o tym pamiętać.

Dlatego tak jak napisałem nie jest to do końca bezpieczne, bo przez taki błąd można skończyć na czołowym zderzeniu. Ten system idealnie sprawdzi się na autostradzie, czy mieście, ale nie na zwykłej drodze krajowej, gdzie się wyprzedza. ;-)

Rejmi - 2018-05-15, 11:20

Mr_Ozi napisał/a:
Działa dobrze.


powiem tak - jakby mi tak system zadziałał jak opisałeś to byłaby to ostatnia sytuacja w której by działał - system do wyłączenia bo tylko zagrożenie stwarza.

niedzisiejszy - 2018-05-15, 14:07

Witam, niestety muszę potwierdzić zdanie poprzednika. Na polskie drogi jest to szczególnie niebezpieczne. Elektroniczna przepustnica, też mnie wkurza. Auto ma jechać jak ja chcę, a nie "myśleć" nad ekologią.
dragon422 - 2018-05-15, 14:46

A tak zapytam, na którym trybie był używany ten radar gdy Ci zahamował przed traktorem? Z tego co się orientuję to 200-300m do przodu "widzi" tylko w trybie autostradowym. W miejskim powinien dużo później łapać.
Mr_Ozi - 2018-05-16, 11:54

Rafael napisał/a:
Mr_Ozi napisał/a:
Te systemy mają problem z oszacowaniem prędkości pojazdu z naprzeciwka i trzeba o tym pamiętać.

Dlatego tak jak napisałem nie jest to do końca bezpieczne, bo przez taki błąd można skończyć na czołowym zderzeniu. Ten system idealnie sprawdzi się na autostradzie, czy mieście, ale nie na zwykłej drodze krajowej, gdzie się wyprzedza. ;-)


Widzę, że tu "same inżyniery" i trzeba wypowiadać się BAAARDZO precyzyjnie. Więc ok. - PROSTUJĘ - system ma problemy z oszacowaniem prędkości pojazdu z naprzeciwka, ale przeszacuje a nie niedoszacuje. Tłumaczę - system przyjmie że prędkość nadjeżdżającego z przeciwka jest większa niż mniejsza.

Zapominacie tu o jednej bardzo istotnej kwestii - to nie radar wprowadza zagrożenie tylko kierowca, wyprzedzając w sposób brawurowy, nieprzepisowy, niewłaściwy (wybierzcie sobie jakie chcecie). System ma TYLKO zapobiec zderzeniu w chwili gdy czujniki wykryją zagrożenie. Najpierw powiadamiają sygnałem dźwiękowym (i być może komunikatem na ekranie przed kierowcą), a już naprawdę w ostatniej chwili rozpoczynają hamowanie. TO KIEROWCA MA NIE DOPUSZCZAĆ DO SYTUACJI NIEBEZPIECZNYCH, a radar tylko wspomagać wtedy, gdy z jakiegoś powodu kierowca... zawiedzie.

Mam prośbę do kolegów, którzy nie mają systemu radarowego i nigdy nie jechali z takim systemem - proszę, powstrzymajcie się od tak kategorycznych komentarzy, bo wygląda to na typowe polskie "nie znam się, więc się wypowiem". Pytanie zadała osoba posiadająca radar i odpowiedziałem, jako osoba użytkująca radar od 15000 km. Nigdy system nie wprowadził zagrożenia - momenty w których zadziałał były całkowicie usprawiedliwione (z jego punktu widzenia) i dlatego wcześniej napisałem - trzeba zmienić niektóre swoje przyzwyczajenia - w kierunku bardziej BEZPIECZNEJ jazdy, a nie odwrotnie.

Mr_Ozi - 2018-05-16, 12:10

dragon422 napisał/a:
A tak zapytam, na którym trybie był używany ten radar gdy Ci zahamował przed traktorem? Z tego co się orientuję to 200-300m do przodu "widzi" tylko w trybie autostradowym. W miejskim powinien dużo później łapać.


Odpowiadam - chyba "wcześniejszym". W samochodzie są następujące ustawienia czułości:
- wcześniejsza
- normalna
- późniejsza
Wtedy testowałem system, bo też miałem odczucia, że nie działa - dlatego nie jestem pewny. Teraz mam "normalny".

System inaczej reaguje przy wyższych prędkościach, a inaczej przy niskich.

Jak dzisiaj jechałem tą drogą to zauważyłem, że to nie było 200 - 300m a raczej 150 - 200m. Jeszcze bardziej precyzując - wyjechałem z zakrętu z prędkością ok. 90 km/h. Przede mną pojawił się obiekt (samochód L-ka) jadący z maksymalnie 50 km/h (nie pytajcie się mnie dlaczego tak wolno) system zaczął dzwonić o niebezpieczeństwie - odbiłem na lewy pas by wyprzedzić L-kę. Ja widziałem traktor wcześniej, ale dla radaru obiekt - traktor - pojawił się na kursie kolizyjnym. Trudno mu było ocenić prędkość ale zakładając najgorsze - duża. Podjął jedyną słuszną (dla niego decyzję) - kierowca nie widzi - hamujemy!!!
Oceniam, że wyminąłbym L-kę i zmieścił się przed traktorem, gdybym nie miał włączonego radaru, ale wolę mieć włączony radar, niż go nie mieć.

dragon422 - 2018-05-16, 13:39

Mr_Ozi napisał/a:
Rafael napisał/a:
Mr_Ozi napisał/a:
Te systemy mają problem z oszacowaniem prędkości pojazdu z naprzeciwka i trzeba o tym pamiętać.

Dlatego tak jak napisałem nie jest to do końca bezpieczne, bo przez taki błąd można skończyć na czołowym zderzeniu. Ten system idealnie sprawdzi się na autostradzie, czy mieście, ale nie na zwykłej drodze krajowej, gdzie się wyprzedza. ;-)


Widzę, że tu "same inżyniery" i trzeba wypowiadać się BAAARDZO precyzyjnie. Więc ok. - PROSTUJĘ - system ma problemy z oszacowaniem prędkości pojazdu z naprzeciwka, ale przeszacuje a nie niedoszacuje. Tłumaczę - system przyjmie że prędkość nadjeżdżającego z przeciwka jest większa niż mniejsza.

Zapominacie tu o jednej bardzo istotnej kwestii - to nie radar wprowadza zagrożenie tylko kierowca, wyprzedzając w sposób brawurowy, nieprzepisowy, niewłaściwy (wybierzcie sobie jakie chcecie). System ma TYLKO zapobiec zderzeniu w chwili gdy czujniki wykryją zagrożenie. Najpierw powiadamiają sygnałem dźwiękowym (i być może komunikatem na ekranie przed kierowcą), a już naprawdę w ostatniej chwili rozpoczynają hamowanie. TO KIEROWCA MA NIE DOPUSZCZAĆ DO SYTUACJI NIEBEZPIECZNYCH, a radar tylko wspomagać wtedy, gdy z jakiegoś powodu kierowca... zawiedzie.

Mam prośbę do kolegów, którzy nie mają systemu radarowego i nigdy nie jechali z takim systemem - proszę, powstrzymajcie się od tak kategorycznych komentarzy, bo wygląda to na typowe polskie "nie znam się, więc się wypowiem". Pytanie zadała osoba posiadająca radar i odpowiedziałem, jako osoba użytkująca radar od 15000 km. Nigdy system nie wprowadził zagrożenia - momenty w których zadziałał były całkowicie usprawiedliwione (z jego punktu widzenia) i dlatego wcześniej napisałem - trzeba zmienić niektóre swoje przyzwyczajenia - w kierunku bardziej BEZPIECZNEJ jazdy, a nie odwrotnie.


Zgadzam się z Twoją odpowiedzią lecz jest jedno "ale", przez które można mieć samochód do remontu. Wszystko jest ok dopóki nie jedzie nikt za Tobą bo stwierdził, że też by zdążył wyprzedzić tą Lkę. System reaguje a ktoś wjeżdża Ci w tył.

To takie moje zastrzeżenie. Akurat ojciec decyduje się na Rio i bardzo naciskam go, aby wziął z systemem AEB. Dlatego chciałbym wiedzieć o nim jak najwięcej.

To jeszcze moje dodatkowe pytania:
1. Jak się zachowuje jak zjeżdżasz z górki i przed sobą masz wyrównanie terenu. Teoretycznie bezpośrednio przed samochodem radar będzie widzieć asfalt.
2. Jak się zachowuję gdy dojeżdża się do ostrzejszego zakrętu w lewo a poza zakrętem jest bariera/dom/etc.? Lub w prawo gdy mija się z innym samochodem?
3. Miałeś jakieś sytuacje, że system zareagował źle? Po prostu bez przyczyny (nie mówię o tym przypadku co opisałeś wyżej)

PS. wie ktoś może kiedy wejdzie Kia Rio 6AT? To, że wejdzie już jest pewne bo wstrzymane są zamówienia na 4AT z komunikatem, że będzie 6AT.

krzybiel - 2018-05-16, 15:53

dragon422 napisał/a:
lecz jest jedno "ale", przez które można mieć samochód do remontu. Wszystko jest ok dopóki nie jedzie nikt za Tobą bo stwierdził, że też by zdążył wyprzedzić tą Lkę. System reaguje a ktoś wjeżdża Ci w tył.

Totalnie bzdurna teoria! Równie dobrze w takiej sytuacji, sam możesz ocenić, że nie zdążysz i zacząć ostro hamować, co doprowadzi, że pojazd za Tobą w Ciebie wjedzie. A takich „baranów” co myślą, że zdążą na polskich drogach nie brakuje!

dragon422 - 2018-05-16, 16:46

krzybiel napisał/a:
dragon422 napisał/a:
lecz jest jedno "ale", przez które można mieć samochód do remontu. Wszystko jest ok dopóki nie jedzie nikt za Tobą bo stwierdził, że też by zdążył wyprzedzić tą Lkę. System reaguje a ktoś wjeżdża Ci w tył.

Totalnie bzdurna teoria! Równie dobrze w takiej sytuacji, sam możesz ocenić, że nie zdążysz i zacząć ostro hamować, co doprowadzi, że pojazd za Tobą w Ciebie wjedzie. A takich „baranów” co myślą, że zdążą na polskich drogach nie brakuje!


Bzdurna czy nie, jeszcze nie spotkałem się na drodze, żeby ktoś nagle w czasie wyprzedzania zaczął awaryjnie hamować. Z tak działającym systemem będzie się to działo coraz częściej, nawet przy jak widać całkiem zdrowej sytuacji. Pomijam to, że to było bezpośrednio za zakrętem ale to samo by się zadziało na drodze prostej. Rzucisz kamieniem jako pierwszy i stwierdzisz, że nie wyprzedzałeś nigdy niczego, wolno jadącego gdy z przeciwka jechał samochód w odległości 150-200m?

Zakładając, że jadę za taką RIO, przed którą jedzie koparka 20km/h a z przeciwka coś innego 40km/h w odległości 200m. RIO zaczyna wyprzedzać dynamicznie więc mogę zakładać, że nie jest to zawalidroga co wyprzedza na 5 biegu i zaczynam wyprzedzać dynamicznie wraz z nią. Bardzo bym się zdziwił, że ktoś kto tak dynamicznie na pełnym gazie zaczął wyprzedzanie, zacznie awaryjnie hamować mimo, że jeszcze nie ma zagrożenia bezpieczeństwa. Natomiast radar może spowodować taką sytuację. Jeżeli twierdzisz, że taką sytuację tworzą tylko barany to miło mi, baran jestem. Ale gardzę takimi co w takich sytuacjach nie umieją wyprzedzić takiego pojazdu mając 100KM pod maską.

Tak więc nie jest to bzdurna teoria, tylko życiowa.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group