W przypadku braku możliwości zalogowania się proszę użyć funkcji przypominania hasła, a w przypadku problemów z przeprowadzeniem tej czynności proszę o kontakt z administracją (link na dole strony) :)
Niestety migracja z phpBB2 na phpBB3 wymusiła taką procedurę dla osób, które nie mogą się zalogować :(
Jednocześnie zachęcam do ponownego uzupełnienia dodatkowych pól w profilach dotyczących szczegółów posiadanego samochodu, ponieważ nie była możliwa ich migracja na nowe forum :(

Jakie napięcie na akumulatorze AGM

Daro
Posty: 19
Rejestracja: 04 lut 2020, 21:09
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Wyposażenie: L
Silnik: 1.4 100KM DOHC
Kolor: Platinium Graphite
Pakiety: ABE + STY
Typ nadwozia: Hatchback

Jakie napięcie na akumulatorze AGM

Post autor: Daro »

Mam pytanko do posiadaczy ryjków z akumulatorem AGM jakie macie napięcie na tym aku? Do tej pory miałem stary samochód z tradycyjnym akumulatorem i napięcie na klemach miałem w granicy 12.5V a z alternatora szło około 14,6V  Z tego co się zorientowałem w Rio IV jest dość zaawansowana elektronika która steruje kontrolą aku ale niepokoi mnie niskie napięcie na akumulatorze. W gnieździe zapalniczki mam wetkniętą ładowarkę USB z funkcją monitorowania napięcia (sprawdzałem ją w domu profesjonalnym miernikiem i wiem, że pomiar ma dość dokładny). Tak więc na tym mierniku pokazuje mi obecnie napięcie w granicach 12,2V a po odpaleniu auta dochodzi do 14,9V (trochę dużo jak na AGM). Dodam, że pokonuję niewielkie trasy poza tym staram się jak tylko nie zapomnę to dezaktywować Start-Stop'a bo mnie wnerwia i już :o) Oczywiście gdy tylko zapomnę dziada wyłączyć to potrafi odstawić silnik co by oznaczało, że aku jest w dobrej kondycji ale dlaczego ma tak niskie napięcie??? Jakie napięcia posiadają Wasze aku AGM

Awatar użytkownika
Ari93
Moderator
Posty: 399
Rejestracja: 27 lip 2014, 02:32
Lokalizacja: Starogard Gdański
Generacja Rio: III (UB; 2011-2017)
Wyposażenie: M + Tempomat
Silnik: 1.4 DOHC LPG
Przebieg: 109000
Kolor: Biały
Typ nadwozia: Sedan

Re: Jakie napięcie na akumulatorze AGM

Post autor: Ari93 »

14,9V faktycznie wygląda na dużo, z tego co wiem powinno być do 14,7V a już co do niskiego napięcia... mam auto prawie 6 letnie, w zimne dni przed uruchomieniem auta miewałem ok 12V czyli w sumie powoli "średnio" ALE, postanowiłem raz sprawdzić napięcie bezpośrednio na akumulatorze przed zapłonem i miałem 12,5V. Czyli napięcie spoczynkowe wynosi 12,5V, dopiero po włączeniu zapłonu spada do ok 12V. Wniosek taki że sprawdź miernikiem przed włożeniem kluczyków do stacyjki ile jest na akumulatorze, obstawiam że też może być ok pół volta więcej i nie ma co się przejmować tym 12,2V.
Jeszcze co do napięcia w zapalniczce, zauważyłem że u mnie jest o ok 0,1-0,2V niższe niż bezpośrednio na akumulatorze lub złączu OBD2 i apce w telefonie co w sumie jeszcze bardziej zwraca uwagę na te 14,9V w zapalniczce... mimo wszystko też bym miernikiem sprawdził jakie jest napięcie bezpośrednio na akumulatorze bo może w domu napięcia się zgadzają ale w aucie może jednak zawyża ;)

Daro
Posty: 19
Rejestracja: 04 lut 2020, 21:09
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Wyposażenie: L
Silnik: 1.4 100KM DOHC
Kolor: Platinium Graphite
Pakiety: ABE + STY
Typ nadwozia: Hatchback

Re: Jakie napięcie na akumulatorze AGM

Post autor: Daro »

Z tym napięciem w zapalniczce to jest tak, że pojawia się dopiero gdy przekręcimy kluczyk na I pozycję i mogą występować tam pewne pobory prądu typy radio, komputer pokładowy, wideo-rejestrator więc może faktycznie na nie obciążonym aku napięcie spoczynkowe będzie wyższe. Napięcie 12,2V mam właśnie na tym I zakresie stacyjki bez włączonych świateł co najwyżej tylnych stop. Gdy przekręcę kluczyk na II pozycję (zapłon) to spada mi do 12,0V oczywiście przy wyższej temperaturze na zewnątrz te wyniki będą wyższe tak samo gdy pomiar zrobię kilka h po jeździe. Pomiary o których pisałem robię z reguły na drugi dzień po jeździe z rana. Przy najbliższej okazji sprawdzę miernikiem bezpośrednio na klemach przed uruchomieniem stacyjki na I i II pozycji oraz zestawię to z wynikami zapalniczkowego miernika. Co do napięcia z alternatora to ono nie jest na stałe 14,9V a waha się w granicach od 14,6V - 14,9V i te wyższe mam z reguły w początkowej fazie jazdy później lekko spada.
Aha mój aku to AGM60L-DIN i z tego co wygrzebałem w internecie min napięcie ładowania to 14,4V a max 14,8V jest też adnotacja aby nie ładować napięciem wyższym niż 15,2V a to co pomiędzy 14,8V a 15,2V pozostaje słodką tajemnicą producenta ;o)
opis napięć min/max
Dzięki Ari93 za odzew :)

Awatar użytkownika
Ari93
Moderator
Posty: 399
Rejestracja: 27 lip 2014, 02:32
Lokalizacja: Starogard Gdański
Generacja Rio: III (UB; 2011-2017)
Wyposażenie: M + Tempomat
Silnik: 1.4 DOHC LPG
Przebieg: 109000
Kolor: Biały
Typ nadwozia: Sedan

Re: Jakie napięcie na akumulatorze AGM

Post autor: Ari93 »

Czyli chyba względnie w normie z tym ładowaniem.
Co do napięcia w zapalniczce, celowo napisałem "sprawdź miernikiem przed włożeniem kluczyków do stacyjki" bo 12,5V mam w przypadku tylko po odblokowaniu drzwi i podniesieniu maski, nic więcej oprócz ewentualnie żarówki ledowej wnętrza. Jak tylko włożę kluczyk i przekręcę na pierwszą pozycję (jeszcze nie zapłon) już moduł na OBD2 odczytuje właśnie ok 12V przy małym mrozie, w tym momencie przytknąłem miernik do akumulatora i tam również było takie samo napięcie czyli ok 12V. Po uruchomieniu już było 14,54V i na aku również takie samo. OBD2 odczytuje dwa napięcia, pierwsze tożsame z aku a drugie jako tako podobne do zapalniczki własnie ok 0,1-0,2V niższe.
Dlatego myślę że tak jak u mnie i u Ciebie, jak autko sobie stoi zamknięte pewnie ma ok 12,7V i dopiero po włożeniu kluczyka opada do tych 12,2V.
To czekamy wtedy na Twoje wyniki pomiarów, ja do niedawna myślałem że aku się kończy ale chyba jednak jeszcze trochę z nim pojeżdżę ;)

Daro
Posty: 19
Rejestracja: 04 lut 2020, 21:09
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Wyposażenie: L
Silnik: 1.4 100KM DOHC
Kolor: Platinium Graphite
Pakiety: ABE + STY
Typ nadwozia: Hatchback

Re: Jakie napięcie na akumulatorze AGM

Post autor: Daro »

Nie chce mi się wierzyć aby zdrowy aku 60A i 512A CCA miał tak znaczące spadki (12,7V/12,2V) jedynie po przekręceniu kluczyka na I zakres co innego II zakres (zapłon) wtedy gdy masz światła na auto to o zmierzchu zapalą się mijania i pozycyjne i aku może być obciążony około 20A poboru, bez włączonych świateł było 8,5A przynajmniej tak mi wychodziło jak robiłem pomiar amperomierzem cęgowym. Gdy robiłem pomiar przy wył. radiu to na I zakresie pobór był około 1,5A
Jutro spróbuję dokładnie zmierzyć te spadki napięć na aku vs gniazdo zapalniczki i poszczególne stany stacyjki.
To OBD2 jest gdzieś schowane, bo nie widziałem go pod klapkę bezpieczników :( masz jakąś specjalną aplikację czy wystarczy zwykły Torque Lite oraz rodzi się pytanie czy bezpieczne jest wpinanie się pod OBD2 bo nie chcę mieć problemów w ASO jeśli elektronika ryjka odnotuje, że się podpinałem.

Awatar użytkownika
Ari93
Moderator
Posty: 399
Rejestracja: 27 lip 2014, 02:32
Lokalizacja: Starogard Gdański
Generacja Rio: III (UB; 2011-2017)
Wyposażenie: M + Tempomat
Silnik: 1.4 DOHC LPG
Przebieg: 109000
Kolor: Biały
Typ nadwozia: Sedan

Re: Jakie napięcie na akumulatorze AGM

Post autor: Ari93 »

Też mnie to 0,5V różnicy zdziwiło bo u mnie to odpala się tylko radio + wzmacniacz, grać zaczyna po kilku/kilkunastu sekundach jak się z telefonem połączy i ładowarka która zasila kamerkę (2W?) i ładowarkę QI która pobiera do 7,5W czyli pobór teoretycznie szczątkowy. Nie wiem, działa elegancko a myślę szkoda czasu na jakieś śledztwa aczkolwiek jak bym miał miernik cęgowy to bym chętnie kilka rzeczy w aucie i nie tylko posprawdzał :D
Co do OBD2 to w III jest nad kolanami a zaraz pod kierownicą, najlepiej wygooglować. Ja korzystam z Torque, ASO raczej nie ma jak sprawdzić czy się podpinałeś a nawet jakby... to co z tego? Takim zwykłym wtykiem za kilkanaście zł i tak nic sensownego się nie da zrobić, odczytać jakieś dane, odczytać jakieś błędy i je skasować ale to też na pół gwizdka bo historia błędów zostaje nieruszona :P

Daro
Posty: 19
Rejestracja: 04 lut 2020, 21:09
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Wyposażenie: L
Silnik: 1.4 100KM DOHC
Kolor: Platinium Graphite
Pakiety: ABE + STY
Typ nadwozia: Hatchback

Re: Jakie napięcie na akumulatorze AGM

Post autor: Daro »

Pomiary zrobione niestety nie udało mi się zwalczyć OBD2 :-( Gniazdo znalazłem i podłączyłem moduł ale nie nawiązałem połączenia ze smartfonem możliwe, że Android Auto zajmowało bluetooth i blokowało dla siebie port poza tym zaczęło padać więc odpuściłem temat.
Pomiary dokonywałem czterema miernikami :lol: na klemach woltomierz, drugi cęgowym (amperomierz) wpiętym na ujemny biegun aku oraz trzeci "miernik zabawka" USB wpięty w gniazdo zapalniczki. Wyniki z zapalniczkowej zabawki pokrywają się +/- z tym co pokazywał miernik podpięty do klem, jednak po odpaleniu samochodu gdy alternator ładuje aku występowała wyraźna różnica i na aku było około 0,15V mniej niż w zapalniczce. Dziwne stawiałbym na to, że będzie odwrotnie :-(
Tak więc moje obawy, że na aku idzie czasem 14,9V zostały lekko uspokojone bo gdy je skorygować i odjąć -0,15V pokazywane w gnieździe zapalniczki to oznacza że prąd ładowania z alternatora jaki dociera do aku to max 14,7V-14,8V
Bardziej martwi mnie niskie napięcie spoczynkowe na samym aku. Po 24h od ostatniej jazdy i przy temperaturze 5'C (bez kluczyka w stacyjce, wszystko na off) mam na aku napięcie spoczynkowe w granicach 12,2V a po przełączeniu stacyjki na II zakres i obciążeniu światłami mijania (pobór 15,5A) napięcie na aku spada do 11,8V
Załączam kilka zdjęć i tabelę z wynikami. Po odpaleniu samochodu wyniki amperomierza są w "-" dlatego, że wówczas nie pobieram prądu z aku tylko alternator zaspakaja wszelki pobór prądu w aucie do tego wpompowuje prąd w aku, mam nadzieję, że rozumiecie o co mi chodzi :D
Na koniec dokonałem pomiaru akumulatora miernikiem do szacowania sprawności akumulatorów z tego pomiaru dowiadujemy się, że akumulator jest zdrowy na 93% a naładowany na 45% i zaleca się ładować taki aku. Oszacowany prąd rozruch w normie SAE wynosi 585A a powinien 640A pokazuje też napięcie na aku 12,26V do którego dodaję +0,08V = 12,32V (moja osobista kalibracja). Pomiar tym żółtym miernikiem robiłem na samym końcu więc po kilku minutowej pracy alternatora.
Chętnie zapoznałbym się z pomiarami innych kolegów choćby był to tylko zwykły pomiar na klemach.
Załączniki
Pomiary
Pomiary
Na pracującym silniku
Na pracującym silniku
Miernik do szacowania stanu akumulatora
Miernik do szacowania stanu akumulatora

Awatar użytkownika
Ari93
Moderator
Posty: 399
Rejestracja: 27 lip 2014, 02:32
Lokalizacja: Starogard Gdański
Generacja Rio: III (UB; 2011-2017)
Wyposażenie: M + Tempomat
Silnik: 1.4 DOHC LPG
Przebieg: 109000
Kolor: Biały
Typ nadwozia: Sedan

Re: Jakie napięcie na akumulatorze AGM

Post autor: Ari93 »

Wow, ale profesjonalizm ;) ja w takim razie chyba od rozmowy "wypadam", potrzeba tutaj najlepiej kogoś z Rio IV albo przynajmniej ze start-stopem i AGM pod maską.
Generalnie wszystko się chyba zgadza poza SOC na poziomie zaledwie 45%, po obejrzeniu masy odcinków na kanale YT mrAkumulator mogę tylko napisać że być może jedna z 6 cel w aku jest jakaś wadliwa? Na zdjęciu widać że są koreczki do sprawdzenia elektrolitu, może kiedyś w wolnej chwili podjedź do jakiegoś majstra akumulatorowca niech swoimi narzędziami sprawdzi w jakim stanie jest akumulator i niech tą taką pałeczką sprawdzi gęstość elektrolitu we wszystkich celach żeby wykluczyć uszkodzenie jednej.
A no i dziwna sprawa że napięcie w gniazdku jest większe niż na akumulatorze... taka ciekawostka ;)

Daro
Posty: 19
Rejestracja: 04 lut 2020, 21:09
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Wyposażenie: L
Silnik: 1.4 100KM DOHC
Kolor: Platinium Graphite
Pakiety: ABE + STY
Typ nadwozia: Hatchback

Re: Jakie napięcie na akumulatorze AGM

Post autor: Daro »

Cela? To jest nowe autu ma dopiero 4 miesiące, gdyby cela była walnięta to myślę, że elektronika auta nie pozwalałaby do zadziałania start-stopa a tak się dzieje gdy tylko zapomnę zdezaktywować go przyciskiem. Co do tego napięcia w zapalniczce to możliwe, że "miernik zabawka USB" nie radzi sobie ze słabo filtrowanym napięciem z alternatora (ot taka moja teoria na siłę). Za jakiś czas sprawdzę bezpośrednio miernikiem gniazdko zapalniczki vs klemy.
Z drugiej strony auto jeździ i odpala bez problemu może jestem przewrażliwiony z tym napięciem na aku a może AGM'y tak mają, może z czasem ktoś coś dopisze w tym wątku i sprawa się wyjaśni. mrAkumulator to super kanał jest tam sporo wiedzy fachowej :-)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Oświetlenie i elektryka”