W przypadku braku możliwości zalogowania się proszę użyć funkcji przypominania hasła, a w przypadku problemów z przeprowadzeniem tej czynności proszę o kontakt z administracją (link na dole strony) :)
Niestety migracja z phpBB2 na phpBB3 wymusiła taką procedurę dla osób, które nie mogą się zalogować :(
Jednocześnie zachęcam do ponownego uzupełnienia dodatkowych pól w profilach dotyczących szczegółów posiadanego samochodu, ponieważ nie była możliwa ich migracja na nowe forum :(

Wymiana zawieszenia z przodu (wahacze, amortyzatory)

Zrób to sam!
Awatar użytkownika
Churek
VIP
Posty: 1500
Rejestracja: 17 mar 2013, 18:04
Lokalizacja: Huta Partacka

Wymiana zawieszenia z przodu (wahacze, amortyzatory)

Post autor: Churek »

Cześć,

Wczoraj robiłem klimę w warsztacie a dzisiaj w końcu wziąłem się za przednie zawieszenie - sam.

Zaczęło się dawno temu, kiedy stwierdziłem, że prawe koło jakby traciło przyczepność w trakcie hamowania. Jak nic padły amortyzatory - zamówiłem (z rok temu :D). Ostatecznie okazało się, że to zacisk się zapiekł z lewej strony i dla tego prawe koło hamowało bardziej, ale amory już przyszły .... do amorów łożyska i poduszki górnego mocowania - tak sobie leżały - do dzisiaj.

Jakieś 2 miesiące temu okazało się, że osłony sworzni zwrotnicy trochę się "podarły" (zdjęcie poniżej), poza tym zawieszenie już nie było takie jędrne jak w nowym - a zrobię.

Myślałem o wymianie samych sworzni, ale po rozmowie z kolegą mechanikiem kupiłem całe wahacze. Kolega powiedział, że przez 11 lat może ze 2 razy udało mu się bezboleśnie wycisnąć taki sworzeń z wahacza, wahacz się lekko odkształca i trzeba nowy sworzeń przyłapywać migomatem .....

Do tego oczywiście łączniki stabilizatora - stare są w bardzo dobrym stanie, ale z doświadczenia wiem, że jak się nie uda odkręcić to trzeba ciąć i potem dupa blada.

Tak więc wziąłem się za wymianę (obejrzałem tutorial na YT dotyczący I20 - to samo zawieszenie) i oczywiście nie było tak jak na filmie ..... :D :D

Śruby mocujące wahacze odkręciły się w zasadzie bez problemu - no jedna wymagała większej "perswazji" ale ogólnie spoko.

Natomiast odkręcenie dużo mniejszych śrub mocujących sworzeń do piasty - masakra. Mimo oblania WD40 i odczekania - nakrętka puściła, ale śruba - oporna franca. I teraz ciekawostka: jako rozluźniacz i wsparcie w odkręcaniu opornych śrub bardzo dobry jest smar firmy BRUNOX do ślizgów amortyzatorów rowerowych :cool: :D dobrze penetruje i daje mega poślizg + młotek, przecinak, perswazja i śruby wylazły a potem same sworznie (też nie było łatwo, szczególnie z prawej strony ....)

Wyrwałem obydwa chwasty i zakładam nowe - a tu kolejny zonk. Oryginalny ma zeszlifowana na płasko końcówkę przy sworzniu a nowy (VALEO) ma wystającą półokrągłą - no i nie da się włożyć bo opiera się o tarczę hamulcową ..... wrrrrr...... Szlifierka, trochę ognia i wlazło g...no :)

Na dzisiaj wsadziłem tylko lewy wahacz i wyjąłem lewą kolumnę. Wyjąłem ..... taa..... Śruby mocujące do piasty musiały dostać niezły łomot, żeby się poddać - dobrze, że mam potężny klucz udarowy (1000 Nm) pneumatyczny - to nie ma srania po krzakach.

Wyrwałem, wziąłem na warsztat i .... górny talerz mocujący - straszny syf. - jutro czeka mnie czyszczenie i malowani + składanie całości.

Na dzisiaj tyle - jutro zaktualizuję + zdjęcia po montażu :)
Załączniki
Górny talerzyk mocujący do czyszczenia i malowania ....
Górny talerzyk mocujący do czyszczenia i malowania ....
Kolumna na warsztacie
Kolumna na warsztacie
Znajdź różnicę ....  w końcówce ....
Znajdź różnicę .... w końcówce ....
No po prostu się "podarło" ... potem woda, piach i do widzenia...
No po prostu się "podarło" ... potem woda, piach i do widzenia...
Stare vs nowe
Stare vs nowe
Z bólami ale wyrwane :)
Z bólami ale wyrwane :)
Pozdrawiam
Churek

Awatar użytkownika
Churek
VIP
Posty: 1500
Rejestracja: 17 mar 2013, 18:04
Lokalizacja: Huta Partacka

Post autor: Churek »

Tak na prawdę, gdyby nie te sworznie, to cała reszta jeszcze by pojeździła. Wszystkie gumy i łączniki w bardzo dobrym stanie ...

I jeszcze jedna ciekawostka: jak domyć łapy po takiej robocie ?

Nie kupujcie żadnego szajsu typu "Pasta BHP z piaskiem" Dragona i innych gównianych firm za 5 zeta.

Po przekopaniu się przez forum dla mechaników, kupiłem pastę Dreumex PLUS i .... nie ma porównania. Wcieramy na sucho w brud a po jego rozpuszczeniu zmywamy wodą - kosmos :)
Pozdrawiam
Churek

Awatar użytkownika
Churek
VIP
Posty: 1500
Rejestracja: 17 mar 2013, 18:04
Lokalizacja: Huta Partacka

Post autor: Churek »

No to poskładane, poskręcane, sprawdzone czy wszystko na miejscu.

Wszystko wygląda ok. tylko muszę pojechać na zbieżność, bo kiera lekko w lewo, a samochód ucieka w prawo.

Tak naprawdę, to gdyby nie te osłony sworzni, to cała reszta w stanie zupełnie przyzwoitym - jeszcze by spokojnie pohulało. Ale jak robić to robić i nie rozbierać potem kolejny raz.
Załączniki
Trochę syfu się posypało :)
Trochę syfu się posypało :)
"kanał prawy" :)
"kanał prawy" :)
"kanał lewy" :)
"kanał lewy" :)
Pozdrawiam
Churek

Awatar użytkownika
kubeusz77
VIP
Posty: 519
Rejestracja: 16 kwie 2016, 05:48
Lokalizacja: Łódź
Generacja Rio: III (UB; 2011-2017)
Wyposażenie: M
Silnik: 1.4
Kolor: Clear White

Post autor: kubeusz77 »

Szacun. Osobiście nie mam zupełnie umiejętności żeby Twoją pracę powtórzyć ale fajnie było poczytać i popatrzeć.
Szacun :-)

Awatar użytkownika
Churek
VIP
Posty: 1500
Rejestracja: 17 mar 2013, 18:04
Lokalizacja: Huta Partacka

Post autor: Churek »

kubeusz77 pisze:fajnie było poczytać i popatrzeć.
Dzięki - ja to lubię, bo to jest przynajmniej konkret a nie dupo-excelo-godziny w robocie :cool:

Dodam tylko, że:

- amortyzatory MONROE
- wahacze i łączniki stabilizatora VALEO
- poduszki, odboje i łożyska BIELSTEIN

Osłony amortyzatora zostały stare bo były dobre i lepiej pasowały jak nowe :D

Zbieżność ustawiona na maszynie 3D w NEO Garage na Gierdziejewskiego 1 - był niezły rozjazd w sumie minus 7.6 stopnia ....

Jeździ prosto jak ta lala i jakiś taki sztywniejszy się zrobił :-)
Pozdrawiam
Churek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Manuale”