W przypadku braku możliwości zalogowania się proszę użyć funkcji przypominania hasła, a w przypadku problemów z przeprowadzeniem tej czynności proszę o kontakt z administracją (link na dole strony) :)
Niestety migracja z phpBB2 na phpBB3 wymusiła taką procedurę dla osób, które nie mogą się zalogować :(
Jednocześnie zachęcam do ponownego uzupełnienia dodatkowych pól w profilach dotyczących szczegółów posiadanego samochodu, ponieważ nie była możliwa ich migracja na nowe forum :(

LPG.

Awatar użytkownika
Soul_Man
VIP
Posty: 394
Rejestracja: 29 maja 2017, 11:45
Lokalizacja: Warszawa
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Wyposażenie: L + Navi
Silnik: 1.4 100KM
Kolor: Smoke Blue
Inne auto / jakie?: Saab 9-5 2.3T

Post autor: Soul_Man »

Ja zmieniam co drugą wymianę oleju - zakładam zwykłe świece, nie jakieś platyny czy inne wynalazki, więc cena prawie niezauważalna przy serwisie olejowym. Tak więc po 40kkm możesz spokojnie wymienić.

A tak w ogóle to przypominam, że jeżdżąc na LPG warto utrzymywać w zbiorniku 1/2-1/4 zbiornika, żeby pompa nie pracowała na sucho. Nie wiem jak w Kii, ale w większości aut pompa pracuje cały czas a podczas jazdy na gazie działa zawór powrotny. Chociaż są wyjątki, gdzie pompa załącza się tylko kiedy spada ciśnienie na listwie wtryskowej. Generalnie bezpieczniej jest mieć trochę tego paliwa w zbiorniku :-)

pavulon
Moderator
Posty: 175
Rejestracja: 20 lut 2016, 00:13
Lokalizacja: PZ
Generacja Rio: III (UB; 2011-2017)

Post autor: pavulon »

Soul_Man pisze:A tak w ogóle to przypominam, że jeżdżąc na LPG warto utrzymywać w zbiorniku 1/2-1/4 zbiornika, żeby pompa nie pracowała na sucho. Nie wiem jak w Kii, ale w większości aut pompa pracuje cały czas a podczas jazdy na gazie działa zawór powrotny. Chociaż są wyjątki, gdzie pompa załącza się tylko kiedy spada ciśnienie na listwie wtryskowej. Generalnie bezpieczniej jest mieć trochę tego paliwa w zbiorniku
Przy silniku 1.2 i fabrycznej instalacji musisz mieć benzynę w baku aby jechać.

Awatar użytkownika
Soul_Man
VIP
Posty: 394
Rejestracja: 29 maja 2017, 11:45
Lokalizacja: Warszawa
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Wyposażenie: L + Navi
Silnik: 1.4 100KM
Kolor: Smoke Blue
Inne auto / jakie?: Saab 9-5 2.3T

Post autor: Soul_Man »

Zgadza się, przy instalacji z dotryskiem, dzięki za uzupełnienie.
Bez dotrysku benzyna potrzebna jest tylko na rozruch i rozgrzanie. Niektóre instalacje umożliwiają rozruch gorącego silnika od razu z gazu (przydaje się to np w hybrydowych Toyotach, gdzie silnik się często włącza/wyłącza).

Rafael
Posty: 524
Rejestracja: 12 paź 2016, 20:43
Lokalizacja: DW
Generacja Rio: III (UB; 2011-2017)
Wyposażenie: L
Silnik: 1,25l
Przebieg: 36000
Kolor: Platynowy grafit
Pakiety: Czujniki parkowania, przyciemnione szyby
Tapicerka: Czarno-beżowa
Typ nadwozia: Sedan
Inne auto / jakie?: i10

Post autor: Rafael »

Soul_Man pisze:Bez dotrysku benzyna potrzebna jest tylko na rozruch i rozgrzanie. Niektóre instalacje umożliwiają rozruch gorącego silnika od razu z gazu (przydaje się to np w hybrydowych Toyotach, gdzie silnik się często włącza/wyłącza).
Mam tak w Fiacie 600 (Seicento) i miałem tak w Fabii 1 generacji. Na sterowniku ustawia się temperaturę cieczy chłodzącej, przy której auto przełącza się na LPG. Ja miałem na 25-30C ustawione i wystarczy, że auto stoi latem na słońcu i od razu odpala na LPG nawet po całym dniu postoju. Spora oszczędność benzyny w skali roku.

Awatar użytkownika
Ari93
Moderator
Posty: 404
Rejestracja: 27 lip 2014, 02:32
Lokalizacja: Starogard Gdański
Generacja Rio: III (UB; 2011-2017)
Wyposażenie: M + Tempomat
Silnik: 1.4 DOHC LPG
Przebieg: 109000
Kolor: Biały
Typ nadwozia: Sedan

Post autor: Ari93 »

Dzięki za odpowiedź, co do benzyny to wiadomo ;)
Ja jednak podrążę temat bo zauważyłem coś niepokojącego. Podczas wolnej jazdy równą prędkością na dobrym asfalcie i nierozgrzanym silniku powiedzmy 6 bieg 60km/h czuć że auto tak delikatnie "zajączkuje", tak delikatnie że nie skupiając się bez problemu można pomylić z nierównościami drogi. Jest tak zarówno na benzynie i gazie (+ tempomacie więc pedał gazu czy wibracje nogi można odrzucić :P ), wydaje mi się że po rozgrzaniu (ale tak chwilę po osiągnięciu 90C) problemu już nie ma ale pewności nie mam, za nierówną i dziurawą drogę miałem już poza miastem przed domem.
Szukając informacji o tych świecach to właśnie czytałem o szarpaniu i innych takich... czy tutaj też mogą za to odpowiadać zużywające się świece?

Rafael
Posty: 524
Rejestracja: 12 paź 2016, 20:43
Lokalizacja: DW
Generacja Rio: III (UB; 2011-2017)
Wyposażenie: L
Silnik: 1,25l
Przebieg: 36000
Kolor: Platynowy grafit
Pakiety: Czujniki parkowania, przyciemnione szyby
Tapicerka: Czarno-beżowa
Typ nadwozia: Sedan
Inne auto / jakie?: i10

Post autor: Rafael »

Ari93 pisze:czy tutaj też mogą za to odpowiadać zużywające się świece?
Kiedyś w Daewoo Nubira miałem podobnie. Jazda ze stałą prędkością i gazem wciśniętym tak samo i dziwne "skoki", po czym brak mocy aż do redukcji biegu. Winna okazała się cewka, która nie dawała prądu na 1 i czasami na 2 cylindry. Wracając do pytania, to jeśli dawno nie wymieniałeś świec i nie są irydowe, to warto wymienić. W autach z LPG praktycznie zawsze używałem świec NGK i wymieniałem co 2 lata, albo jak działy się podobne rzeczy, o których piszesz. Nie wiem, czy to było słuszne, ale samochody jeździły dalej. :cool:

Awatar użytkownika
Soul_Man
VIP
Posty: 394
Rejestracja: 29 maja 2017, 11:45
Lokalizacja: Warszawa
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Wyposażenie: L + Navi
Silnik: 1.4 100KM
Kolor: Smoke Blue
Inne auto / jakie?: Saab 9-5 2.3T

Post autor: Soul_Man »

Trochę chyba za mała prędkość - 60km/h na 6 biegu? Nic dziwnego, że szarpie jak masz pewnie z 1.5tyś obrotów. Silnik dostaje mocno po pupie, a jeszcze nie rozgrzany to już w ogóle.

man70
VIP
Posty: 24
Rejestracja: 10 cze 2019, 15:31
Lokalizacja: Olsztyn
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Wyposażenie: M
Silnik: 1.2
Kolor: urban green

Post autor: man70 »

Ari93 pisze:Lekko odświeżę ale co ile km powinny być świece zmieniane? Właśnie odkryłem że poprzednie były zmieniane prawie równo rok temu przy przebiegu o prawie 40tys km mniejszym... Dobrze mi się wydaje ze to już czas najwyższy?
Nigdy nie miałem gazu, więc nie mam doświadczenia. Jednak pamiętam od dawna propagowaną zasadę, że przy gazie świece wymienia się częściej. W necie czytam zaś opinie zaznajomionych z rzeczą, że jest to zależne od generacji zastosowanej instalacji gazowej. Byłbym jednak ostrożny, gdybym miał auto z LPG, wolałbym jednak "dmuchać na zimne" - koszt wymiany świec nie majątek...Na koniec ciekawostka: kiedyś byłem świadkiem pewnego zdarzenia. Auto kolegi jeździło na gazie w dłuższych trasach. Któregoś dnia szarpanie, stukanie, nierówna praca, problem z odpalaniem. Po rozebraniu silnika okazało się, że elektrody jednej ze świec były wypalone. Iskra przeskakiwała od środkowej elektrody na denko tłoka. Rezultat: tłok wypalony na wylot.

Rafael
Posty: 524
Rejestracja: 12 paź 2016, 20:43
Lokalizacja: DW
Generacja Rio: III (UB; 2011-2017)
Wyposażenie: L
Silnik: 1,25l
Przebieg: 36000
Kolor: Platynowy grafit
Pakiety: Czujniki parkowania, przyciemnione szyby
Tapicerka: Czarno-beżowa
Typ nadwozia: Sedan
Inne auto / jakie?: i10

Post autor: Rafael »

Soul_Man pisze:Silnik dostaje mocno po pupie, a jeszcze nie rozgrzany to już w ogóle.
Nic, tylko czekać, aż panewki się obrócą. :-( Miałem ostatnio zastępczą Astrę 5 z 1.4T 125KM i 6 bieg dopiero przy 80 chciało się wrzucić ze względu na niskie obroty. Wg. mnie 6 bieg to tzw. "nadbieg" służący do oszczędności paliwa na trasie przy jeździe ze stałą prędkością (mniej więcej).

Awatar użytkownika
kubeusz77
VIP
Posty: 552
Rejestracja: 16 kwie 2016, 05:48
Lokalizacja: Łódź
Generacja Rio: III (UB; 2011-2017)
Wyposażenie: M
Silnik: 1.4
Kolor: Clear White

Post autor: kubeusz77 »

Rio podpowiada wrzucenie 6 już lekko ponad 60 km/h

Rafael
Posty: 524
Rejestracja: 12 paź 2016, 20:43
Lokalizacja: DW
Generacja Rio: III (UB; 2011-2017)
Wyposażenie: L
Silnik: 1,25l
Przebieg: 36000
Kolor: Platynowy grafit
Pakiety: Czujniki parkowania, przyciemnione szyby
Tapicerka: Czarno-beżowa
Typ nadwozia: Sedan
Inne auto / jakie?: i10

Post autor: Rafael »

W 1,25l jest komputer ustawiony tak, że jak jedzie się z jednostajną prędkością i obroty są w okolicach 2000, to sugeruje zmianę na wyższy bieg. Da mnie zmiana biegu przy takich obrotach na wyższy jest dobra dla diesla, a nie benzyny (wolnossącej). Ciekawe ile w tym dobrej praktyki, a ile konieczności, aby auto dostało odpowiednią homologację i normę emisji spalin?

Awatar użytkownika
Ari93
Moderator
Posty: 404
Rejestracja: 27 lip 2014, 02:32
Lokalizacja: Starogard Gdański
Generacja Rio: III (UB; 2011-2017)
Wyposażenie: M + Tempomat
Silnik: 1.4 DOHC LPG
Przebieg: 109000
Kolor: Biały
Typ nadwozia: Sedan

Post autor: Ari93 »

Ja tylko zauważyłem że przy takiej prędkości wrzucenie 6 biegu powoduje drastycznie mniejsze spalanie i opory toczenia, idealne właśnie do utrzymywania prędkości na płaskiej drodze, jazdy z górki czy dojeżdżanie do np. czerwonego światła widząc je w oddali. Obciążenie silnika wynosi jakieś 20 max 30%, wystarczy ledwie dotykać gazu żeby utrzymać prędkość.
Co do nadbiegu to tak, na 5 biegu auto wyciąga licznikowe ok 205km/h, na 6 biegu teoretycznie bez problemu zamknie licznik ale przy tej mocy to tylko z niemałej górki ;p

Jutro postaram się poobserwować temat czy tak będzie też na rozgrzanym silniku ale wydaje mi się że nie. Jak poprzednie świece wymieniałem to były w bardzo dobrym stanie... tak czy owak olej mam już zamówiony, jutro się do mechanika umówię.

Awatar użytkownika
Ari93
Moderator
Posty: 404
Rejestracja: 27 lip 2014, 02:32
Lokalizacja: Starogard Gdański
Generacja Rio: III (UB; 2011-2017)
Wyposażenie: M + Tempomat
Silnik: 1.4 DOHC LPG
Przebieg: 109000
Kolor: Biały
Typ nadwozia: Sedan

Post autor: Ari93 »

Lekko odkopię ale już kilka tygodni temu przy zmianie oleju również zostały zmienione świece. Poprzednie podsyłam do wglądu: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Mechanik mówił że ok, mi się również wydaje że stan bardzo dobry tyle że po prostu zużyte. Na nowych nie udało mi się powtórzyć problemu z "zajączkowaniem" także... to tyle ;)

Awatar użytkownika
Soul_Man
VIP
Posty: 394
Rejestracja: 29 maja 2017, 11:45
Lokalizacja: Warszawa
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Wyposażenie: L + Navi
Silnik: 1.4 100KM
Kolor: Smoke Blue
Inne auto / jakie?: Saab 9-5 2.3T

Post autor: Soul_Man »

Wyglądają spoko. Tutaj można sobie porównać ;-)

Obrazek
Pozwoliłem sobie podmienić obrazek na taki o znacznie wyższej rozdzielczości ;) - @Ari93
Ostatnio zmieniony 31 paź 2019, 02:04 przez Soul_Man, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Instalacja gazowa”