Szarpanie przy zmianie biegu.
Autor Wiadomość
 Tomek44 


Informacje
Wyposażenie: L
Silnik: 1,4
Przebieg: 54
Kolor: grafit
Typ nadwozia: 5d
Dołączył: 26 Gru 2014
Posty: 32
Skąd: Katowice
 #16  Wysłany: 2017-12-16, 20:17   

Przyczyną szarpania o którym piszecie jest oprogramowanie sterujące pracą silnika i czujnika położenia pedału sprzęgła. Im wyższa norma EURO tym więcej problemów z płynnym ruszaniem. Nie tylko w Kii. Od normy Euro 5 wzwyż montowany jest czujnik położenia pedału sprzęgła. Szarpią auta które mają tańszy czunik typu ZAŁ/WYŁ. Można ten czujnik odłączyć - wtedy szarpanie ustaje ale pojawiają się problemy z wolnymi obrotami silnika. Im ktoś wolniej i ostrozniej zmienia biegi tym bardziej szarpie.

Zróbcie taki test - przegazujcie auto na postoju do ok 5000 obr/min a potem zróbcie to samo z wciśniętym sprzęgłem i zobaczcie różnicę.
 
 
     
 mateusz 


Informacje
Wyposażenie: XL
Silnik: 1.4 CRDi
Przebieg: 104350
Kolor: Clear White
Tapicerka: Czarna
Typ nadwozia: 5d
Generacja Rio: III (UB; 2011-2017)
Dołączył: 14 Lut 2017
Posty: 335
Skąd: Warszawa
 #17  Wysłany: 2017-12-16, 22:11   

Szarpią tylko benzyny czy i diesle?
Moja rusza płynnie i nie szarpie nic.
Norma EURO6..
 
 
     
 Bolus74 

Informacje
Wyposażenie: XL
Silnik: 1.4 CRDI
Przebieg: 11000
Kolor: czerwony
Pakiety: SMK
Tapicerka: czarna
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Dołączył: 15 Kwi 2017
Posty: 30
Skąd: Kraków
 #18  Wysłany: 2017-12-16, 22:19   

U mnie też nie zauwarzyłem szarpania
 
 
     
 Soul_Man 
Moderator


Informacje
Wyposażenie: L + Navi
Silnik: 1.4
Kolor: Smoke Blue
Typ nadwozia: 5d
Inne auto / jakie?: Saab 9-5 2.3T
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Pomógł: 2 razy
Wiek: 36
Dołączył: 29 Maj 2017
Posty: 350
Skąd: Warszawa
 #19  Wysłany: 2017-12-18, 09:35   

Tomek44 napisał/a:
Przyczyną szarpania o którym piszecie jest oprogramowanie sterujące pracą silnika i czujnika położenia pedału sprzęgła. Im wyższa norma EURO tym więcej problemów z płynnym ruszaniem. Nie tylko w Kii. Od normy Euro 5 wzwyż montowany jest czujnik położenia pedału sprzęgła. Szarpią auta które mają tańszy czunik typu ZAŁ/WYŁ. Można ten czujnik odłączyć - wtedy szarpanie ustaje ale pojawiają się problemy z wolnymi obrotami silnika. Im ktoś wolniej i ostrozniej zmienia biegi tym bardziej szarpie.


Co masz na myśli, jakie problemy? Co do wolnych obrotów to zauważyłem, że na postoju obroty jałowe są niższe, a po wciśnięciu sprzęgła i wrzuceniu biegu podnoszą się, żeby ułatwić ruszenie.

Spróbuję poeksperymentować z tym czujnikiem.

Zauważyłem też, że kiedy silnik jest zimny, to sprzęgło chodzi tak jak trzeba - płynnie i bez najmniejszego szarpania. Ale sądzę, że to jest spowodowane podwyższonymi obrotami w początkowej fazie pracy. Po rozgrzaniu precyzja pedału spada, i nie wygląda to na jakąś "hardwareową" przyczynę.
 
 
     
 Soul_Man 
Moderator


Informacje
Wyposażenie: L + Navi
Silnik: 1.4
Kolor: Smoke Blue
Typ nadwozia: 5d
Inne auto / jakie?: Saab 9-5 2.3T
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Pomógł: 2 razy
Wiek: 36
Dołączył: 29 Maj 2017
Posty: 350
Skąd: Warszawa
 #20  Wysłany: 2017-12-22, 21:31   

Tomek44 napisał/a:
Przyczyną szarpania o którym piszecie jest oprogramowanie sterujące pracą silnika i czujnika położenia pedału sprzęgła. Im wyższa norma EURO tym więcej problemów z płynnym ruszaniem. Nie tylko w Kii. Od normy Euro 5 wzwyż montowany jest czujnik położenia pedału sprzęgła. Szarpią auta które mają tańszy czunik typu ZAŁ/WYŁ. Można ten czujnik odłączyć - wtedy szarpanie ustaje ale pojawiają się problemy z wolnymi obrotami silnika. Im ktoś wolniej i ostrozniej zmienia biegi tym bardziej szarpie.


Obadałem dziś czujnik i w Rio IV jest wychyłowy a nie zał/wył. A więc nie jest to takie oczywiste jak pisałeś.

Czujnika nie można w prosty sposób odłączyć, bo aby uruchomić auto sprzęgło musi być wciśnięte :-) Nie miałem czasu dokładnie sprawdzać ile jest pinów (krótki kabel i słaby dostęp) i czy wystarczyłoby zrobić zworkę, zerknę na to w wolnej chwili. Ewentualnie odpalę auto i wtedy odepnę czujnk.

Nie wiem też jakie problemy z obrotami miałoby to powodować?
 
 
     
 ERVIN 

Informacje
Wyposażenie: XL
Silnik: 1,4
Przebieg: 1500
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Wiek: 27
Dołączył: 26 Paź 2017
Posty: 20
Skąd: Katowice
 #21  Wysłany: 2018-01-13, 14:35   

Wszedłem właśnie na forum aby opisać mój problem z Kia ale widzę że nie jestem sam i problem jest już poruszany. Kangur na biegu 2 zaczyna mnie już naprawdę denerwować. Myślałem że to ustanie po przejechaniu iluś tam kilometrów ale mam już 4 tys. i dalej to samo. Pytanie czy wizyta w serwisie coś pomoże...?
 
 
     
 Soul_Man 
Moderator


Informacje
Wyposażenie: L + Navi
Silnik: 1.4
Kolor: Smoke Blue
Typ nadwozia: 5d
Inne auto / jakie?: Saab 9-5 2.3T
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Pomógł: 2 razy
Wiek: 36
Dołączył: 29 Maj 2017
Posty: 350
Skąd: Warszawa
 #22  Wysłany: 2018-01-14, 13:25   

Nie sądzę, żeby serwis tu cokolwiek pomógł. To kwestia programu ECU i eko-bzdur. Wczoraj znalazłem coś takiego na zagranicznym forum Soul'a. Nie jestesmy jedyni, których wkurza to szarpanie :-)

http://www.kiasoulforums....ons-remedy.html

Ja jednak (z uwagi na gwarancję) zmodyfikowałem to rozwiązanie. A mianowicie zwarłem drucikiem pin 2 z 4 we wtyczce przewodu do czujnika położenia sprzęgła (w schematu ze strony obwód blokady rozrusznika) i zostawiłem odpiętą wtyczkę.
Dzięki temu:
- auto odpala bez względu na polożenie sprzęgła (trzeba uważać ;-) )
- czujnik jest odłączony, więc nie ma szarpania
- bez czujnika sprzęgła nie działa start-stop, więc nie musze już tego gówna wyłączać za każdym razem
- zworkę mogę łatwo wyjąć przed wizytą w ASO i auto wraca do fabrycznej konfiguracji

Jak widać same plusy, polecam :-)
 
 
     
 Ari93 
Moderator


Informacje
Wyposażenie: M
Silnik: 1.4 DOHC CVVT
Przebieg: 96000
Kolor: Clear White
Typ nadwozia: Sedan
Generacja Rio: III (UB; 2011-2017)
Pomógł: 1 raz
Wiek: 26
Dołączył: 27 Lip 2014
Posty: 338
Skąd: Starogard Gdański
 #23  Wysłany: 2018-01-14, 13:39   

Czy to by też miało zastosowanie w Rio3? Auto zawsze odpalam i gaszę ze sprzęgłem, start-stopu nie mam, do ASO nie jeżdżę... Jak by to faktycznie miało poprawić tą "nieprzewidywalność" sprzęgła to jestem za :D
 
 
     
 Soul_Man 
Moderator


Informacje
Wyposażenie: L + Navi
Silnik: 1.4
Kolor: Smoke Blue
Typ nadwozia: 5d
Inne auto / jakie?: Saab 9-5 2.3T
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Pomógł: 2 razy
Wiek: 36
Dołączył: 29 Maj 2017
Posty: 350
Skąd: Warszawa
 #24  Wysłany: 2018-01-14, 13:56   

Nie wiem czy w Rio3 komputer działa podobnie, ale sądzę, że też powinno pomóc.

Chociaż widziałem w necie, że w Kiach/Hyundaiach były też inne czujniki, wsuwane.

Żeby było jaśniej, czujnik z Rio 4/Soul:


A tutaj znalazłem jakiś manual do Rio3 i tam jest inny czujnik:
http://www.kirmanual.com/removal-541.html


Ale nawet jak czujnik jest inny, to kwestia rozpoznania który przewód jest do czego.
 
 
     
 Mr_Ozi 


Informacje
Wyposażenie: L
Silnik: 1,4
Przebieg: 57000
Kolor: Platinium Graphite
Pakiety: STY+AEB+SMT
Typ nadwozia: 5 d.
Inne auto / jakie?: BMW 530i
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Dołączył: 22 Sty 2018
Posty: 76
Skąd: Wołomin
 #25  Wysłany: 2018-01-24, 10:35   

Hmm... Mnie przeszkadza szarpanie, ale nie przeszkadza S-S. Pytanie - czy można to wyłączyć software-owo? W serwisie KIA?

Przy okazji - zauważyłem, że jak nie dopuszczam do zbyt niskiego poziomu obrotów - szarpania nie ma. Tak lekko dodaję gazu w momencie puszczania sprzęgła. Potwierdza to teorię czujnika i oprogramowania, ale...

To co napiszę poniżej to teoria spiskowa, niczym niepotwierdzona ;-)

Silnik 1,2 oraz 1,4 to silniki z rodziny GAMMA. Te silniki były wykorzystywane w wielu wcześniejszych modelach, w tym w Ceed-dzie. Tam silniki 1,4 miały 108 KM a nie tylko 100 KM, przy tym samym momencie obrotowym. "Stawiam konia przeciw żołędziom" że te silniki są identyczne (mechanicznie), różni je tylko oprogramowanie silnika.
To nasunęło mi pomysł zmiany oprogramowania na starsze (oczywiście po gwarancji, itd, itp.), ale po przejechaniu (na dzień dzisiejszy) - 4kkm - uważam że to nie ma sensu. W Rio jest lżejsze koło zamachowe niż w Ceed-dzie. To lżejsze koło zamachowe powoduje, że obroty szybciej spadają, szybciej niż by to oczekiwał komputer, który uważa że silnik ma wyższe obroty niż są w rzeczywistości a to owocuje szarpaniem przy przełączaniu niskich biegów. Nie tylko z 1-2 ale także z 2-3 przy BAAARDZO delikatnej i powolnej jeździe.
ERGO - to wina oprogramowania komputera silnika - a dokładnie nie dostosowania oprogramowania do nowych/zmienionych podzespołów i producent mógłby (gdyby mu się chciało) zaradzić temu bez zwiększenia poziomu szkodliwości spalin, czyli przy zachowaniu normy EURO 6.

Takie moje luźne przemyślenia. Dobrze jakby się wypowiedział kolega z serwisu KIA.
 
 
     
 krzybiel 


Informacje
Silnik: 1.4 DOHC CVVT
Generacja Rio: III (UB; 2011-2017)
Pomógł: 1 raz
Wiek: 45
Dołączył: 03 Cze 2016
Posty: 340
Skąd: WLKP
 #26  Wysłany: 2018-01-24, 11:01   

Mr_Ozi napisał/a:
różni je tylko oprogramowanie silnika.


Różnice w oprogramowaniu, to są nawet w tych samych modelach samochodów z tym samym silnikiem ale różnych rocznikach. Żona ma 1.4 z 2014 roku, a ja 1.4 z 2016 roku i tu już jest inne oprogramowanie! Rocznik 2016 lepiej wypada pod względem spalin, 2014 bije go na hamowni :)
 
 
     
 Ari93 
Moderator


Informacje
Wyposażenie: M
Silnik: 1.4 DOHC CVVT
Przebieg: 96000
Kolor: Clear White
Typ nadwozia: Sedan
Generacja Rio: III (UB; 2011-2017)
Pomógł: 1 raz
Wiek: 26
Dołączył: 27 Lip 2014
Posty: 338
Skąd: Starogard Gdański
 #27  Wysłany: 2018-01-24, 11:37   

W Rio 3 1.4 ma 109KM ;) a poza tym jakkolwiek dziwnie to brzmi ale możesz mieć racje, jak bardzo szybko zmieniam biegi to z szarpaniem jest zdecydowanie lepiej niż jak to robię powoooli czyli ponad sekundę... tak w sumie przestałem na to zwracać uwagę :P

@krzybiel
u mnie w mieście czasami organizowany jest dynoweek czy coś takiego, wjazd na rolki 50zł. Kiedyś z czystej ciekawości spróbuje się wybrać na takie coś :D
 
 
     
 Mr_Ozi 


Informacje
Wyposażenie: L
Silnik: 1,4
Przebieg: 57000
Kolor: Platinium Graphite
Pakiety: STY+AEB+SMT
Typ nadwozia: 5 d.
Inne auto / jakie?: BMW 530i
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Dołączył: 22 Sty 2018
Posty: 76
Skąd: Wołomin
 #28  Wysłany: 2018-01-24, 11:40   

krzybiel napisał/a:
Mr_Ozi napisał/a:
różni je tylko oprogramowanie silnika.


Różnice w oprogramowaniu, to są nawet w tych samych modelach samochodów z tym samym silnikiem ale różnych rocznikach. Żona ma 1.4 z 2014 roku, a ja 1.4 z 2016 roku i tu już jest inne oprogramowanie! Rocznik 2016 lepiej wypada pod względem spalin, 2014 bije go na hamowni :)


Zgadza się, wiem o tym. W tym przypadku miałem na myśli to, że KIA nie dopracowała sterownika do pojazdu, a dopasowała go tylko do spełniania norm EURO.
 
 
     
 Mr_Ozi 


Informacje
Wyposażenie: L
Silnik: 1,4
Przebieg: 57000
Kolor: Platinium Graphite
Pakiety: STY+AEB+SMT
Typ nadwozia: 5 d.
Inne auto / jakie?: BMW 530i
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Dołączył: 22 Sty 2018
Posty: 76
Skąd: Wołomin
 #29  Wysłany: 2018-01-24, 11:42   

Ari93 napisał/a:
... tak w sumie przestałem na to zwracać uwagę :P


Do wszystkiego można się przyzwyczaić, ale czy to jest właściwa droga?

Czekam na pierwszy przegląd i zgłoszę to jako uwagę/zastrzeżenie.
 
 
     
 Soul_Man 
Moderator


Informacje
Wyposażenie: L + Navi
Silnik: 1.4
Kolor: Smoke Blue
Typ nadwozia: 5d
Inne auto / jakie?: Saab 9-5 2.3T
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Pomógł: 2 razy
Wiek: 36
Dołączył: 29 Maj 2017
Posty: 350
Skąd: Warszawa
 #30  Wysłany: 2018-01-24, 12:12   

Na to wygląda, że sterownik jest pisany pod normy emisji przede wszystkim.

Owszem, przy większym gazie jest lepiej, widać to zwłaszcza na zimnym silniku, gdzie sterownik daje dużo paliwa. U mnie wtedy jest aksamitnie gładko.

Co do zmiany oprogramowania na inne to nie jest to taka prosta sprawa. Przede wszystkim auta różnią się osprzętem (mam na myśli różne czujniki), przez co dane dostarczane do ECU są inne i nie da się w prosty sposób wgrać innego oprogramowania. Raczej trzeba by przerabiać istniejący soft aby olał sprzęgło, ale to nie są proste rzeczy :-)

Mój sposób na szarpanie jest dobry, ale nie idealny. Ale muszę jeszcze sprawdzić kilka rzeczy, żeby nie pisać niepotwierdzonych głupot. Mam też pomysł na inne rozwiązanie problemu, nieco wygodniejsze. Ale wrócę do tematu niebawem, jak sprawdzę to i owo empirycznie.
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu Strona 2 z 6 
Zasady Postowania Opcje
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

 
Jumpbox
Skocz do:  


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme Abreo_LoteQ Created by Phantom © 2008-2009

Serwis korzysta z plików cookies zgodnie z polityka cookies. Możesz okreœlić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przegladarce.




Wszystkie czasy w strefie UTC + 1
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 26