W przypadku braku możliwości zalogowania się proszę użyć funkcji przypominania hasła, a w przypadku problemów z przeprowadzeniem tej czynności proszę o kontakt z administracją (link na dole strony) :)
Niestety migracja z phpBB2 na phpBB3 wymusiła taką procedurę dla osób, które nie mogą się zalogować :(
Jednocześnie zachęcam do ponownego uzupełnienia dodatkowych pól w profilach dotyczących szczegółów posiadanego samochodu, ponieważ nie była możliwa ich migracja na nowe forum :(

Szarpanie przy zmianie biegu.

Awatar użytkownika
Tomek44
Posty: 32
Rejestracja: 26 gru 2014, 00:31
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Tomek44 »

Przyczyną szarpania o którym piszecie jest oprogramowanie sterujące pracą silnika i czujnika położenia pedału sprzęgła. Im wyższa norma EURO tym więcej problemów z płynnym ruszaniem. Nie tylko w Kii. Od normy Euro 5 wzwyż montowany jest czujnik położenia pedału sprzęgła. Szarpią auta które mają tańszy czunik typu ZAŁ/WYŁ. Można ten czujnik odłączyć - wtedy szarpanie ustaje ale pojawiają się problemy z wolnymi obrotami silnika. Im ktoś wolniej i ostrozniej zmienia biegi tym bardziej szarpie.

Zróbcie taki test - przegazujcie auto na postoju do ok 5000 obr/min a potem zróbcie to samo z wciśniętym sprzęgłem i zobaczcie różnicę.

Awatar użytkownika
mateusz
Posty: 344
Rejestracja: 14 lut 2017, 23:30
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: mateusz »

Szarpią tylko benzyny czy i diesle?
Moja rusza płynnie i nie szarpie nic.
Norma EURO6..

Bolus74
Posty: 30
Rejestracja: 15 kwie 2017, 22:07
Lokalizacja: Kraków
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Wyposażenie: XL+ SMK
Silnik: 1.4 CRDI
Przebieg: 46500

Post autor: Bolus74 »

U mnie też nie zauwarzyłem szarpania

Awatar użytkownika
Soul_Man
VIP
Posty: 394
Rejestracja: 29 maja 2017, 11:45
Lokalizacja: Warszawa
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Wyposażenie: L + Navi
Silnik: 1.4 100KM
Kolor: Smoke Blue
Inne auto / jakie?: Saab 9-5 2.3T

Post autor: Soul_Man »

Tomek44 pisze:Przyczyną szarpania o którym piszecie jest oprogramowanie sterujące pracą silnika i czujnika położenia pedału sprzęgła. Im wyższa norma EURO tym więcej problemów z płynnym ruszaniem. Nie tylko w Kii. Od normy Euro 5 wzwyż montowany jest czujnik położenia pedału sprzęgła. Szarpią auta które mają tańszy czunik typu ZAŁ/WYŁ. Można ten czujnik odłączyć - wtedy szarpanie ustaje ale pojawiają się problemy z wolnymi obrotami silnika. Im ktoś wolniej i ostrozniej zmienia biegi tym bardziej szarpie.
Co masz na myśli, jakie problemy? Co do wolnych obrotów to zauważyłem, że na postoju obroty jałowe są niższe, a po wciśnięciu sprzęgła i wrzuceniu biegu podnoszą się, żeby ułatwić ruszenie.

Spróbuję poeksperymentować z tym czujnikiem.

Zauważyłem też, że kiedy silnik jest zimny, to sprzęgło chodzi tak jak trzeba - płynnie i bez najmniejszego szarpania. Ale sądzę, że to jest spowodowane podwyższonymi obrotami w początkowej fazie pracy. Po rozgrzaniu precyzja pedału spada, i nie wygląda to na jakąś "hardwareową" przyczynę.

Awatar użytkownika
Soul_Man
VIP
Posty: 394
Rejestracja: 29 maja 2017, 11:45
Lokalizacja: Warszawa
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Wyposażenie: L + Navi
Silnik: 1.4 100KM
Kolor: Smoke Blue
Inne auto / jakie?: Saab 9-5 2.3T

Post autor: Soul_Man »

Tomek44 pisze:Przyczyną szarpania o którym piszecie jest oprogramowanie sterujące pracą silnika i czujnika położenia pedału sprzęgła. Im wyższa norma EURO tym więcej problemów z płynnym ruszaniem. Nie tylko w Kii. Od normy Euro 5 wzwyż montowany jest czujnik położenia pedału sprzęgła. Szarpią auta które mają tańszy czunik typu ZAŁ/WYŁ. Można ten czujnik odłączyć - wtedy szarpanie ustaje ale pojawiają się problemy z wolnymi obrotami silnika. Im ktoś wolniej i ostrozniej zmienia biegi tym bardziej szarpie.
Obadałem dziś czujnik i w Rio IV jest wychyłowy a nie zał/wył. A więc nie jest to takie oczywiste jak pisałeś.

Czujnika nie można w prosty sposób odłączyć, bo aby uruchomić auto sprzęgło musi być wciśnięte :-) Nie miałem czasu dokładnie sprawdzać ile jest pinów (krótki kabel i słaby dostęp) i czy wystarczyłoby zrobić zworkę, zerknę na to w wolnej chwili. Ewentualnie odpalę auto i wtedy odepnę czujnk.

Nie wiem też jakie problemy z obrotami miałoby to powodować?

ERVIN
Posty: 20
Rejestracja: 26 paź 2017, 11:32
Lokalizacja: Katowice

Post autor: ERVIN »

Wszedłem właśnie na forum aby opisać mój problem z Kia ale widzę że nie jestem sam i problem jest już poruszany. Kangur na biegu 2 zaczyna mnie już naprawdę denerwować. Myślałem że to ustanie po przejechaniu iluś tam kilometrów ale mam już 4 tys. i dalej to samo. Pytanie czy wizyta w serwisie coś pomoże...?

Awatar użytkownika
Soul_Man
VIP
Posty: 394
Rejestracja: 29 maja 2017, 11:45
Lokalizacja: Warszawa
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Wyposażenie: L + Navi
Silnik: 1.4 100KM
Kolor: Smoke Blue
Inne auto / jakie?: Saab 9-5 2.3T

Post autor: Soul_Man »

Nie sądzę, żeby serwis tu cokolwiek pomógł. To kwestia programu ECU i eko-bzdur. Wczoraj znalazłem coś takiego na zagranicznym forum Soul'a. Nie jestesmy jedyni, których wkurza to szarpanie :-)

http://www.kiasoulforums.com/137-soul-g ... emedy.html

Ja jednak (z uwagi na gwarancję) zmodyfikowałem to rozwiązanie. A mianowicie zwarłem drucikiem pin 2 z 4 we wtyczce przewodu do czujnika położenia sprzęgła (w schematu ze strony obwód blokady rozrusznika) i zostawiłem odpiętą wtyczkę.
Dzięki temu:
- auto odpala bez względu na polożenie sprzęgła (trzeba uważać ;-) )
- czujnik jest odłączony, więc nie ma szarpania
- bez czujnika sprzęgła nie działa start-stop, więc nie musze już tego gówna wyłączać za każdym razem
- zworkę mogę łatwo wyjąć przed wizytą w ASO i auto wraca do fabrycznej konfiguracji

Jak widać same plusy, polecam :-)

Awatar użytkownika
Ari93
Moderator
Posty: 412
Rejestracja: 27 lip 2014, 02:32
Lokalizacja: Starogard Gdański
Generacja Rio: III (UB; 2011-2017)
Wyposażenie: M + Tempomat
Silnik: 1.4 DOHC LPG
Przebieg: 109000
Kolor: Biały
Typ nadwozia: Sedan

Post autor: Ari93 »

Czy to by też miało zastosowanie w Rio3? Auto zawsze odpalam i gaszę ze sprzęgłem, start-stopu nie mam, do ASO nie jeżdżę... Jak by to faktycznie miało poprawić tą "nieprzewidywalność" sprzęgła to jestem za :D

Awatar użytkownika
Soul_Man
VIP
Posty: 394
Rejestracja: 29 maja 2017, 11:45
Lokalizacja: Warszawa
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Wyposażenie: L + Navi
Silnik: 1.4 100KM
Kolor: Smoke Blue
Inne auto / jakie?: Saab 9-5 2.3T

Post autor: Soul_Man »

Nie wiem czy w Rio3 komputer działa podobnie, ale sądzę, że też powinno pomóc.

Chociaż widziałem w necie, że w Kiach/Hyundaiach były też inne czujniki, wsuwane.

Żeby było jaśniej, czujnik z Rio 4/Soul:
Obrazek

A tutaj znalazłem jakiś manual do Rio3 i tam jest inny czujnik:
http://www.kirmanual.com/removal-541.html
Obrazek

Ale nawet jak czujnik jest inny, to kwestia rozpoznania który przewód jest do czego.

Awatar użytkownika
Mr_Ozi
Posty: 76
Rejestracja: 22 sty 2018, 13:51
Lokalizacja: Wołomin

Post autor: Mr_Ozi »

Hmm... Mnie przeszkadza szarpanie, ale nie przeszkadza S-S. Pytanie - czy można to wyłączyć software-owo? W serwisie KIA?

Przy okazji - zauważyłem, że jak nie dopuszczam do zbyt niskiego poziomu obrotów - szarpania nie ma. Tak lekko dodaję gazu w momencie puszczania sprzęgła. Potwierdza to teorię czujnika i oprogramowania, ale...

To co napiszę poniżej to teoria spiskowa, niczym niepotwierdzona ;-)

Silnik 1,2 oraz 1,4 to silniki z rodziny GAMMA. Te silniki były wykorzystywane w wielu wcześniejszych modelach, w tym w Ceed-dzie. Tam silniki 1,4 miały 108 KM a nie tylko 100 KM, przy tym samym momencie obrotowym. "Stawiam konia przeciw żołędziom" że te silniki są identyczne (mechanicznie), różni je tylko oprogramowanie silnika.
To nasunęło mi pomysł zmiany oprogramowania na starsze (oczywiście po gwarancji, itd, itp.), ale po przejechaniu (na dzień dzisiejszy) - 4kkm - uważam że to nie ma sensu. W Rio jest lżejsze koło zamachowe niż w Ceed-dzie. To lżejsze koło zamachowe powoduje, że obroty szybciej spadają, szybciej niż by to oczekiwał komputer, który uważa że silnik ma wyższe obroty niż są w rzeczywistości a to owocuje szarpaniem przy przełączaniu niskich biegów. Nie tylko z 1-2 ale także z 2-3 przy BAAARDZO delikatnej i powolnej jeździe.
ERGO - to wina oprogramowania komputera silnika - a dokładnie nie dostosowania oprogramowania do nowych/zmienionych podzespołów i producent mógłby (gdyby mu się chciało) zaradzić temu bez zwiększenia poziomu szkodliwości spalin, czyli przy zachowaniu normy EURO 6.

Takie moje luźne przemyślenia. Dobrze jakby się wypowiedział kolega z serwisu KIA.

Awatar użytkownika
krzybiel
Posty: 340
Rejestracja: 03 cze 2016, 14:40
Lokalizacja: WLKP

Post autor: krzybiel »

Mr_Ozi pisze: różni je tylko oprogramowanie silnika.
Różnice w oprogramowaniu, to są nawet w tych samych modelach samochodów z tym samym silnikiem ale różnych rocznikach. Żona ma 1.4 z 2014 roku, a ja 1.4 z 2016 roku i tu już jest inne oprogramowanie! Rocznik 2016 lepiej wypada pod względem spalin, 2014 bije go na hamowni :)

Awatar użytkownika
Ari93
Moderator
Posty: 412
Rejestracja: 27 lip 2014, 02:32
Lokalizacja: Starogard Gdański
Generacja Rio: III (UB; 2011-2017)
Wyposażenie: M + Tempomat
Silnik: 1.4 DOHC LPG
Przebieg: 109000
Kolor: Biały
Typ nadwozia: Sedan

Post autor: Ari93 »

W Rio 3 1.4 ma 109KM ;) a poza tym jakkolwiek dziwnie to brzmi ale możesz mieć racje, jak bardzo szybko zmieniam biegi to z szarpaniem jest zdecydowanie lepiej niż jak to robię powoooli czyli ponad sekundę... tak w sumie przestałem na to zwracać uwagę :P

@krzybiel
u mnie w mieście czasami organizowany jest dynoweek czy coś takiego, wjazd na rolki 50zł. Kiedyś z czystej ciekawości spróbuje się wybrać na takie coś :D

Awatar użytkownika
Mr_Ozi
Posty: 76
Rejestracja: 22 sty 2018, 13:51
Lokalizacja: Wołomin

Post autor: Mr_Ozi »

krzybiel pisze:
Mr_Ozi pisze: różni je tylko oprogramowanie silnika.
Różnice w oprogramowaniu, to są nawet w tych samych modelach samochodów z tym samym silnikiem ale różnych rocznikach. Żona ma 1.4 z 2014 roku, a ja 1.4 z 2016 roku i tu już jest inne oprogramowanie! Rocznik 2016 lepiej wypada pod względem spalin, 2014 bije go na hamowni :)
Zgadza się, wiem o tym. W tym przypadku miałem na myśli to, że KIA nie dopracowała sterownika do pojazdu, a dopasowała go tylko do spełniania norm EURO.

Awatar użytkownika
Mr_Ozi
Posty: 76
Rejestracja: 22 sty 2018, 13:51
Lokalizacja: Wołomin

Post autor: Mr_Ozi »

Ari93 pisze:... tak w sumie przestałem na to zwracać uwagę :P
Do wszystkiego można się przyzwyczaić, ale czy to jest właściwa droga?

Czekam na pierwszy przegląd i zgłoszę to jako uwagę/zastrzeżenie.

Awatar użytkownika
Soul_Man
VIP
Posty: 394
Rejestracja: 29 maja 2017, 11:45
Lokalizacja: Warszawa
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Wyposażenie: L + Navi
Silnik: 1.4 100KM
Kolor: Smoke Blue
Inne auto / jakie?: Saab 9-5 2.3T

Post autor: Soul_Man »

Na to wygląda, że sterownik jest pisany pod normy emisji przede wszystkim.

Owszem, przy większym gazie jest lepiej, widać to zwłaszcza na zimnym silniku, gdzie sterownik daje dużo paliwa. U mnie wtedy jest aksamitnie gładko.

Co do zmiany oprogramowania na inne to nie jest to taka prosta sprawa. Przede wszystkim auta różnią się osprzętem (mam na myśli różne czujniki), przez co dane dostarczane do ECU są inne i nie da się w prosty sposób wgrać innego oprogramowania. Raczej trzeba by przerabiać istniejący soft aby olał sprzęgło, ale to nie są proste rzeczy :-)

Mój sposób na szarpanie jest dobry, ale nie idealny. Ale muszę jeszcze sprawdzić kilka rzeczy, żeby nie pisać niepotwierdzonych głupot. Mam też pomysł na inne rozwiązanie problemu, nieco wygodniejsze. Ale wrócę do tematu niebawem, jak sprawdzę to i owo empirycznie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Benzyna”