W przypadku braku możliwości zalogowania się proszę użyć funkcji przypominania hasła, a w przypadku problemów z przeprowadzeniem tej czynności proszę o kontakt z administracją (link na dole strony) :)
Niestety migracja z phpBB2 na phpBB3 wymusiła taką procedurę dla osób, które nie mogą się zalogować :(
Jednocześnie zachęcam do ponownego uzupełnienia dodatkowych pól w profilach dotyczących szczegółów posiadanego samochodu, ponieważ nie była możliwa ich migracja na nowe forum :(

Gniazdo zapalniczki w bagażniku.

Awatar użytkownika
krzybiel
Posty: 340
Rejestracja: 03 cze 2016, 14:40
Lokalizacja: WLKP

Gniazdo zapalniczki w bagażniku.

Post autor: krzybiel »

Czy ktoś się orientuje, czy znajdę w tylnej części samochodu przewód ze stałym napięciem lub chociaż napięciem przy załączonym zapłonie? Zamierzam założyć gniazdo zapalniczki w bagażniku i nie za bardzo chce mi się ciągnąć przewód pod dywanikiem podłogowym.

ziko1983
Posty: 378
Rejestracja: 31 gru 2013, 11:54
Lokalizacja: Rokitnica

Post autor: ziko1983 »

Czujnik otwarcia klapy bagażnika powinien być dobrą opcją. Mam sedana więc nie wiem, w którym miejscu jest on u Ciebie umiejscowiony, ale napięcie powinno być tam cały czas, niezależnie od tego, czy zapłon jest załączony czy nie. Inna sprawa, czy idzie tam przewód, który wytrzyma jednak dość spore obciążenia od gniazdka.

Awatar użytkownika
Sławek549
Posty: 68
Rejestracja: 07 paź 2017, 16:24
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Sławek549 »

Stałe napięcie może być w wycieraczce tylnej szyby.

Osobiście puściłbym w peszlu osobny grubszy przewód od akumulatora ze swoim bezpiecznikiem, albo wydłubał gniazda zapalniczki z konsoli i tam się podłączył

http://www.kirmanual.com/multimedia_jac ... l-997.html

czerwo
Posty: 1050
Rejestracja: 20 cze 2013, 11:02
Lokalizacja: Katowice

Post autor: czerwo »

ja dołożyłem wiązkę od przedniego gniazda do bagażnika. Wystarczy ściągnąć osłony progów i jest łatwe przejście.

Awatar użytkownika
Rejmi
Posty: 287
Rejestracja: 17 cze 2016, 07:41
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Rejmi »

ziko1983 pisze:Inna sprawa, czy idzie tam przewód, który wytrzyma jednak dość spore obciążenia od gniazdka.
więcej niż pewne że jest tam przewód który z takim prądem nie poradzi sobie

pomysł z braniem zasilania z wycieraczki też błędny bo nie ma tam cały czas zasilania

Najlepszym, najbezpieczniejszym i jedynym słusznym rozwiązaniem jest puszczenie nowej instalacji i to najlepiej wprost od akumulatora (będzie wtedy zasilanie niezależnie od zapłonu) z odrębnym zabezpieczaniem. Odpowiedni przekrój żyły, zabezpieczenia 25A a nie zabawa w druciarstwo.

czerwo
Posty: 1050
Rejestracja: 20 cze 2013, 11:02
Lokalizacja: Katowice

Post autor: czerwo »

Rejmi pisze:
ziko1983 pisze:Inna sprawa, czy idzie tam przewód, który wytrzyma jednak dość spore obciążenia od gniazdka.
więcej niż pewne że jest tam przewód który z takim prądem nie poradzi sobie

pomysł z braniem zasilania z wycieraczki też błędny bo nie ma tam cały czas zasilania

Najlepszym, najbezpieczniejszym i jedynym słusznym rozwiązaniem jest puszczenie nowej instalacji i to najlepiej wprost od akumulatora (będzie wtedy zasilanie niezależnie od zapłonu) z odrębnym zabezpieczaniem. Odpowiedni przekrój żyły, zabezpieczenia 25A a nie zabawa w druciarstwo.
Niezbyt mądra rada... zostawi lodówkę podpiętą w bagażniku i auta nie odpali...
"Lodówka samochodowa" bierze ~5A za chwilę zje mały akumulatorek w RIO.
Poza tym radzisz 25A zabezpieczenie a które gniazdo tyle wytrzymuje... zabezpieczenie dało radę ale gniazdo stopione i pożar w aucie... nie mówiąc o przekroju kabli dla zabezpieczenia 25A przy tej długości.

Awatar użytkownika
Soul_Man
VIP
Posty: 394
Rejestracja: 29 maja 2017, 11:45
Lokalizacja: Warszawa
Generacja Rio: IV (YB; 2017+)
Wyposażenie: L + Navi
Silnik: 1.4 100KM
Kolor: Smoke Blue
Inne auto / jakie?: Saab 9-5 2.3T

Post autor: Soul_Man »

A co z wiązką pod hak? W wielu autach jest domyślnie poprowadzona.

czerwo
Posty: 1050
Rejestracja: 20 cze 2013, 11:02
Lokalizacja: Katowice

Post autor: czerwo »

Jest z tyłu Churek pokazywał zdjęcie złącza ale też trzeba sprawdzić na jakim zabezpieczeniu to wisi zawsze można dobezpieczyć gniazdo zapalniczki żeby nie było druta.

Awatar użytkownika
Rejmi
Posty: 287
Rejestracja: 17 cze 2016, 07:41
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Rejmi »

czerwo pisze:Niezbyt mądra rada... zostawi lodówkę podpiętą w bagażniku i auta nie odpali...
Warto mieć w samochodzie źródło zasilania dostępne cały czas czyli bez włączania zapłonu a to że ktoś może być gapowaty to nie znaczy że idea posiadania niezależnego od kluczyka źródła zasilania jest zła

Zabezpieczenie 25A to jest 300W przy samodzielnie doprowadzanej instalacji samo gniazdo przeniesie taki prąd bez problemów (chyba, że kupisz gniazdo które od patrzenia się rozpada). Maksymalny prąd podawany jest w oparciu o przekroje żył jakimi jest zrobiona instalacja doprowadzająca.

Natomiast jeżeli ktoś chce może sobie zrobić zabezpieczenie 10A

Awatar użytkownika
krzybiel
Posty: 340
Rejestracja: 03 cze 2016, 14:40
Lokalizacja: WLKP

Post autor: krzybiel »

Z tym rozładowaniem akumulatora i problem z odpaleniem auta można sobie w łatwy sposób poradzić. Na allegro oraz sklepach online, jest mnóstwo gotowych modułów zabezpieczających przed rozładowaniem aku poniżej 10,5 V. Ceny wahają się w granicach kilkudziesięciu złotych więc nie ma dramatu.

Awatar użytkownika
Churek
VIP
Posty: 1500
Rejestracja: 17 mar 2013, 18:04
Lokalizacja: Huta Partacka

Post autor: Churek »

czerwo pisze:Jest z tyłu Churek pokazywał zdjęcie złącza ale też trzeba sprawdzić na jakim zabezpieczeniu to wisi zawsze można dobezpieczyć gniazdo zapalniczki żeby nie było druta.
Moja wiązka haka ma pociągnięty przewód od tablicy bezpieczników (z dodatkowym bezpiecznikiem) - ekstra.
Z dodatkowym gniazdkiem w życiu bym się nie podpinał bezpośrednio pod aku, ani pod żaden przewód instalacji w bagażniku.
Ew. patent z podpięciem się pod istniejące gniazdka - jeszcze ujdzie - chociaż jak podpinałem tam lodówkę to się niemiłosiernie grzały
Pozdrawiam
Churek

Awatar użytkownika
Rejmi
Posty: 287
Rejestracja: 17 cze 2016, 07:41
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Rejmi »

Churek pisze:Z dodatkowym gniazdkiem w życiu bym się nie podpinał bezpośrednio pod aku
dlaczego?
to najlepsze rozwiązanie bo nie obciążasz dodatkowo wiązki liczonej pod konkretne obciążenie
dajesz nową wiązkę nie ingerując w instalację samochodu, do tego bezpiecznik i to jest najlepsze co może być

Awatar użytkownika
Sławek549
Posty: 68
Rejestracja: 07 paź 2017, 16:24
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Sławek549 »

Tu nawet nie trzeba wiązki dawać tylko odpowiednio gruby przewód w grubej izolacji albo w osłonce peszel, do tego bezpiecznik jak najbliżej akumulatora. Tylko pokombinować jak przejść od silnika do kabiny a dalej to już pod progami.

czerwo
Posty: 1050
Rejestracja: 20 cze 2013, 11:02
Lokalizacja: Katowice

Post autor: czerwo »

Rejmi pisze: Zabezpieczenie 25A to jest 300W przy samodzielnie doprowadzanej instalacji samo gniazdo przeniesie taki prąd bez problemów (chyba, że kupisz gniazdo które od patrzenia się rozpada). Maksymalny prąd podawany jest w oparciu o przekroje żył jakimi jest zrobiona instalacja doprowadzająca.
Gniazdo i wtyczka nie zdzierży takie prądu. Proponuje przestestować...
Ja w ten sposób stopiłem około 10 kompletów wtyczek, wytrzymują zapalniczki bo są całe metalowe ale wtyczki się topią przy prądach na poziomie 7A.
Tak samo jak gniazdko domowe masz na nim podany max prąd 99% 16A i nie jest to kwestia przewodu tylko ile można przez dane gniazdo przepuścić prądu, To samo z gniazdami i wtykami trójfazowymi jest określony ich maksymalny prąd.

W załączniku dokumentacja wtyczki 16A która i tak się topi przy takim prądzie.


Jak już ktoś potrzebuje takie prądy to proponuje użyć złącza XT60 lub XT90
https://abc-rc.pl/wtyk-xt60-oslona-stopka

Jeżeli chodzi o przejście od aku do kabiny to nie jest łatwo. Trzeba się przepić przez osłonę gumową przez które przechodzą kable (za akumulatorem prawy róg) później tylko trzeba rozebrać trochę plastików.
Załączniki
a13-150.pdf
(395.51 KiB) Pobrany 9 razy

Awatar użytkownika
krzybiel
Posty: 340
Rejestracja: 03 cze 2016, 14:40
Lokalizacja: WLKP

Post autor: krzybiel »

Spokojnie, ja potrzebuje w bagażniku tylko 0,5A :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Oświetlenie i elektryka”